
Warszawa, 2010-02-25

Rafał Maszkowski
...
...
...
e-mail: rzm@radiomaryja.pl.eu.org

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i 
Telewizji 
Biuro KRRiT - Departament Prezydialny 
Wydział Skarg i Wniosków 
Skwer Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa 
Polski 9 
01-015 WARSZAWA

SKARGA

Na  podstawie  art.  227  ustawy  z  dnia  14  czerwca  1960  roku  Kodeks  postępowania 
administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071) wnoszę skargę na działania Warszawskiej 
Prowincji  Redemptorystów  jako  nadawcy  społecznego  programu  „Radio  Maryja”, 
naruszające przepisy art. 16 ust. 1, art. 16 b ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 pkt 1, art. 16 c oraz art. 18 
ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 
2531-tj.  ze zm.;  dalej:  u.r.t.),  a  także  warunki  koncesji nr  003/K/2008-R z 9 maja 2008 roku 
poprzez nadawanie reklam, reklam ukrytych oraz sponsorowanych audycji, a także działania 
naruszające przepisy ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych, ustawy z dnia 6 
września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z późn. zm..) oraz 
rozporządzenia  Ministra  Zdrowia  z  dnia  21  listopada  2008  w  sprawie  reklamy  produktów 
leczniczych (Dz.U. z 2008 r. Nr 210, poz. 1327).

Jednocześnie wnoszę o:
1. wydanie - na podstawie art. 10 ust. 4 -  decyzji nakazującej zaniechanie przez nadawcę 

społecznego,  Warszawską  Prowincję  Redemptorystów  (nadawcę  programu  „Radio 
Maryja”), działań naruszających przepisy art. 16 ust. 1, art. 16c i art. 18 ust. 1 u.r.t. oraz 
warunki koncesji nr 003/K/2008-R z 9 maja 2008 roku;

2. nałożenie na nadawcę kary pieniężnej w trybie art. 53 ust.1 i 2 u.r.t.

ewentualnie:
3. na podstawie art. 38 ust.1 pkt. 2 i 3 u.r.t.  cofnięcie koncesji nr 003/K/2008-R z 9 maja 

2008  roku  z  uwagi  na  rażące  naruszenie  przez  nadawcę  społecznego,  Warszawską 
Prowincję Redemptorystów, warunków określonych w ustawie i koncesji.



UZASADNIENIE

Warszawska Prowincja Redemptorystów, zgodnie z koncesją nr 003/K/2008-R z 9 maja 2008 roku 
posiada status nadawcy społecznego, uprawnionego do nadawania programu pod nazwą „Radio 
Maryja”.

W 2007 roku, w związku z wcześniejszymi skargami w sprawie emitowania na antenie „Radia 
Maryja”  reklam,  KRRiT  przeprowadziła  monitoring  programu,  który  wykazał,  że  w  programie 
wielokrotnie nadawano informacje o piśmie „Nasz Dziennik”, Wyższej Szkole Kultury Społecznej i 
Medialnej w Toruniu (dalej: WSKSiM), piśmie „Anioł Stróż”, fundacjach „Nasza Przyszłość” i „Lux 
Veritatis”. Ponieważ przekazy te miały charakter reklamy ukrytej, Przewodniczący KRRiT pismem z 
dnia  30  kwietnia  2007  roku  (L.dz.  DR/282/2007)  wezwał  nadawcę  do  natychmiastowego 
dostosowania działalności do obowiązującej koncesji, a także do udzielenia wyjaśnień dotyczących 
wskazanych  naruszeń.  W  grudniu  2008  roku,  po  ponownym  monitoringu  programu, 
Przewodniczący  ponownie  upomniał  nadawcę.  Mimo to  nadawca nie  zaprzestał  nadawania 
reklam oraz reklam ukrytych. 

W programie „Radia Maryja” regularnie ukazują się m.in. następujące przekazy:

• reklama „Naszego Dziennika”, nadawana regularnie wiele razy dziennie, na przykład po godz. 
13, koło godz. 21:40 i koło północy. Nadawca wprowadza publiczność w błąd co do charakteru 
przekazu, informując, że jest to tzw. „przegląd prasy”, cytowane są jednak wyłącznie teksty z 
„Naszego Dziennika”. W ostatnich dniach reklama ta była nadana m.in.  21 lutego 2010 r. o 
godz. 21:34 i 23:51, 22 lutego 2010 r. o godz. 01:10, 02:12, 05:04, 06:08, 08:08, 11:06, 13:09 i 
21:38, 23 lutego 2010 r. o godz. 00:03, 02:18, 06:10 (tuż przed modlitwą), 08:08, 09:28, 11:06, 
13:06, 21:40 i 23:53, 24 lutego 2010 r. o godz. 02:19, 04:05, 06:09 (tuż przed modlitwą), 08:07, 
10:07, 11:07, 13:07, 21:38 i 23:54, 25 lutego 2010 r. o godz. 02:12, 06:09, 08:05, 09:39, 11:07 i 
13:09.

• reklama tygodnika „Niedziela”, nadawana regularnie co tydzień, w piątki o godz. 14:45, np. 5 
lutego 2010 r. o godz. 14:45, 12 lutego 2010 r. o godz. 14:47, 19 lutego 2010 r. o godz. 14:45. 
W czasie przekazu nadanego 5 lutego 2010 r. można było usłyszeć: „Polecam „Niedzielę" z 
datą  7  lutego.  Przypomnę,  iż  tygodnik  dostępny  jest  w  kioskach  ruchu  i  parafiach  w całej 
Polsce.  A  w  wersji  elektronicznej  mogą  państwo  zamawiać  „Niedzielę"  na  stronach 
internetowych www.niedziela.pl.”

• reklamy tygodnika „Źródło” nadawane są przez członka redakcji Janusza Kaweckiego, również 
regularnie co tydzień, w soboty ok. godz. 20:50 oraz powtarzane w niedziele. Reklama ta była 
emitowana np. 6 lutego 2010 r. o godz. 20:49, 13 lutego 2010 r. o godz. 20:50, 20 lutego 2010 r. 
o godz. 20:50.

• reklama  miesięcznika  „W  Naszej  Rodzinie”  wydawanego  przez  fundację  Nasza  Przyszłość 
nadawana regularnie od lutego. W ostatnich dniach była nadana 20 lutego 2010 r.  o godz. 
13:08, 14:58 i 23:40, 21 lutego 2010 r. o godz. 17:57, 22 lutego 2010 r. o godz. 10:57, 23 lutego 
2010 r. o godz. 02:14 i 14:27, 24 lutego o godz. 02:29 i 04:07.

• reklama  miesięcznika  skierowana  do  dzieci:  „Czytajmy  razem  ‘Anioła  Stróża’”.  Reklama  ta 
nadana była m.in. 11 lutego 2010 r. o godz. 19:31, 15 lutego 2010 r. o godz. 01:11, 18 lutego 
2010 r. o godz. 19:30.

• reklama książek wydanych przez fundację Nasza Przyszłość. Właściciel fundacji zachęca do jej 
kupienia mówiąc, że to „książka, którą serdecznie polecam. Reklama była nadana 23 lutego 
2010 r. o godz. 11:13, 24 lutego 2010 r. o godz. 11:12, 25 lutego 2010 r. o godz. 11:13.

• reklama „Naszego Dziennika”, wierceń geotermalnych, oraz WSKSiM - przekaz nagrany przez 
o. T. Rydzyka zaczynający się od słów „Kochani przyjaciele, współpracownicy oraz pomocnicy” 

http://www.niedziela.pl/


reklamuje „Nasz Dziennik” oraz wiercenia geotermalne prowadzone przez fundację Lux Veritatis 
przy współpracy z firmami Bonum i Geotermia Toruńska. Na zakończenie o. T. Rydzyk zachęca 
do korzystania z komercyjnej oferty studiów w prywatnej Wyższej Szkole Kultury Społecznej i 
Medialnej  należącej  do  jego  fundacji  Lux  Veritatis,  podaje  adres  WWW  i  telefony  szkoły. 
Reklama ta nadana była m.in. 17 lutego 2010 r. o godz. 13:07, 18 lutego 2010 r. o godz. 19:26, 
21 lutego 2010 r. o godz. 18:54 i 23:53, 22 lutego 2010 r. o godz. 02:45, 05:06 i 07:56.

• reklama płatnych usług WSKSiM zwanych „Akademickimi Spotkaniami z Mistrzami”. Zaczyna 
się od nagranych przez o. T. Rydzyka słów „Szanowni państwo, drodzy przyjaciele” i podaje 
telefon i adres strony WWW tej uczelni. Reklama ta nadana była m.in. 5 lutego 2010 r. o godz. 
01:54, 7 lutego 2010 r. o godz. 01:02, 8 lutego 2010 r. o godz. 23:42 (tuż po modlitwie), 10 
lutego 2010 r. o godz. 00:37 i 02:40, 11 lutego 2010 r. o godz. 19:19.

• reklama produktów fundacji „Lux Veritatis” - nagrań audycji na płytach. Reklama ta nadana była 
m.in. 7 lutego 2010 r. o godz. 19:08 i 19:30, 8 lutego 2010 r. o godz. 23:33 (tuż przed modlitwą) 
i 23:48, 10 lutego 2010 r o godz. 00:37 i 02:40, 11 lutego 2010 r. o godz. 19:19, 16 lutego 2010 
r. o godz. 18:13, 22 lutego 2010 r. o godz. 01:09 i 15:24, 23 lutego 2010 r. o godz.  01:59, 24 
lutego 2010 r. o godz. 18:49 , 20:57 i 21:40.

• reklama  zatytułowana  „Flesz  WSKSiM”  zawierająca  hasła:  „zdecyduj  się  studiować  u 
najlepszych”  i  „ostatni  dzwonek by  zapisać  się  na studia  podyplomowe” oraz  wymieniająca 
rodzaje studiów w tej szkole i adresy kontaktowe. Reklama ta nadana była m.in. 3 lutego 2010 r. 
o godz. 02:49, 10 lutego 2010 r. o godz. 02:14, 23 lutego 2010 r. o 16:01.

• reklama Telewizji Trwam, WSKSiM i fundacji „Lux Veritatis”, zaczynająca się od nagranych słów 
papieża  Jana  Pawła  II  ("Radiu  Maryja  życzę...")  i  wypowiedzi  o.  Tadeusza  Rydzyka 
("Zauważamy, jak wielu..."), w której występuje też o. Dariusz Drążek. Reklama ta przekonuje, 
że "potrzebna jest systematyczna pomoc finansowa ... prosimy was o pomoc". Pomoc ta ma 
być skierowana nie tylko do „Radia Maryja”, ale również do Telewizji  Trwam oraz WSKSiM, 
które  są  komercyjnymi  przedsięwzięciami  prywatnej  fundacji  „Lux  Veritatis”  należącej  do 
Tadeusza  Rydzyka  i  Jana  Króla,  związanych  z  nadawcą,  Warszawską  Prowincją 
Redemptorystów. Reklama ta była nadana m.in. 21 lutego 2010 r. o godz. 00:24 i 17:45, 22 
lutego 2010 r. o godz. 00:09, 02:14 i 20:48, 23 lutego 2010 r. o godz. 00:16 i 14:19, 24 lutego 
2010 r. o godz. 00:17 i 17:33, 25 lutego 2010 r. o godz. 03:59.

• reklama audycji o telefonii wRodzinie w Telewizji Trwam. Reklama nadana m.in. 10 lutego 2010 
r. o godz. 13:08, 24 lutego 2010 r. o godz. 09:34 i 10:09.

• reklama zbiórki publicznej na konta fundacji „Lux Veritatis” rozpoczynająca się od słów „Drodzy 
państwo, oprócz...” i podająca numer konta „funduszu stypendialnego” z podkontami „Telewizja 
Trwam” i „geotermia”. Reklama ta nadana był m.in. 13 lutego 2010 r. o godz. 02:47, 14 lutego 
2010 r. o godz. 02:41, 15 lutego 2010 r. o godz. 02:45.

• prawie dwugodzinna reklama komercyjnej uczelni WSKSiM nadana 17 lutego 2010 r. o godz. 
21:43. Była tam mowa o tym, że „WSKSiM oferuje całą gamę kierunków podyplomowych”, że w 
przypadku  jednego  z  kierunków  to  „ostatnia  szansa  żeby  podjąć  te  studia”,  „trwa  nabór”, 
„zachęcamy  do  wyboru  studiów  podyplomowych”.  Reklamowane  były  również  kursy 
„Akademickie Spotkania z Mistrzami”.

• reklama  WSKSiM  zaczynająca  się  od  słów  „Ta  informacja  jest  dla  uczniów  szkół 
ponadgimnazjalnych”,  zachęcająca  do  korzystania  z  płatnych  studiów  na  WSKSiM  i 
wymieniająca reklamujących się przy okazji patronów medialnych tej akcji marketingowej: Radio 
Maryja, Telewizję Trwam i „Nasz Dziennik”. Reklama ta nadana była m.in. 20 lutego 2010 r. o 
godz. 00:23, 13:11 i 14:15, 21 lutego 2010 r. o godz. 16:13 i 19:02, 22 lutego 2010 r. o godz. 
11:08, 13:07, 17:46 i 21:40, 23 lutego 2010 r. o godz. 01:57, 11:12, 16:12 i 19:28, 24 lutego 
2010 r. o godz. 02:15 i 09:34.



• reklamy  WSKSiM  z  udziałem  pracowników  tej  szkoły  Doroty  Zbierzchowskiej,  o.  Dariusza 
Drążka  i  prof.  Jana  Szyszki,  zachęcająca  do  płatnych  studiów  na  tej  uczelni.  Reklamy  ta 
nadana była m.in. 18 lutego 2010 r. o godz. 19:06, 20 lutego 2010 r. o godz. 13:56, 21 lutego 
2010 r. o godz. 00:13 i 17:31, 22 lutego 2010 r. o godz. 04:38, 24 lutego 2010 r. o godz. 05:01 i 
11:18.

• reklamy Telewizji  Trwam.  Słuchacze  Radia  Maryja  są  zachęcani  do  oglądania  tej  telewizji, 
podawane są informacje o audycjach, które mają być nadane przez tę telewizję. Reklamy takie 
były nadane m.in. 16 lutego 2010 r. o godz. 14:03 i 21:37, 17 lutego 2010 r. o godz. 21:36, 18 
lutego 2010 r. o godz. 21:20 i 21:35, 19 lutego 2010 r. o godz. 21:36, 20 lutego 2010 r. o godz. 
21:27 i 21:39, 22 lutego 2010 r. o godz. 21:37, 23 lutego 2010 r. o godz. 21:23 i 21:39, 24 lutego 
2010 r. o godz. 21:17 i 21:37.

• reklama Telewizji  Trwam będąca również reklamą zbiórki  publicznej prowadzonej  bez zgody 
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, nadana 17 lutego 2010 r. o godz. 21:38, 24 
lutego 2010 r. o godz. 21:41.

• reklama sprzedaży specyfiku pod nazwą „kudzu root” i „kudzu root white” z informacjami gdzie 
można go kupić i za jaką cenę. W tej ukrytej reklamie były też elementy reklamy negatywnej: 
zniechęcanie do podobnych produktów konkurencji („są firmy, które się pod nas podszywają”, 
„[jest] dużo preparatów, głównie na bazie chińskiej, niektóre z nich są i z metalami ciężkimi”) i 
wskazywanie na firmę, która jest jedyną sprzedającą właściwą wersję: „to musi być preparat 
"kudzu root"  ...  trzeba kupić  ten kanadyjski,  pisze na tym(sic!)  "Toronto, Kanada"”.  Jadwiga 
Kalinowska  reklamująca  te  produkty  zachęcała  również,  żeby  przeprowadzać  kuracje  bez 
wiedzy zainteresowanych, dosypując im ten preparat po kryjomu do jedzenia. Takie zalecenia, 
zwłaszcza nadawane pod hasłem „Porady pedagoga i psychologa” powinny budzić poważne 
wątpliwości  moralne,  a  nawet  prawne  i  są  niezgodne  z  zasadami  etyki  lekarskiej.  Ta 
półgodzinna reklama była nadana była 23 lutego 2010 r. o 10:30, 24 lutego 2010 o godz. 03:30.

• 25  lutego  2010  r.  o  13:17  dyrektorka  finansowa  fundacji  Lux  Veritatis  Lidia  Kochanowicz 
podawała, że konto fundacji  jest  ogłaszane w „Naszym Dzienniku”,  Telewizji  Trwam i  Radiu 
Maryja. Właściciel fundacji o. Tadeusz Rydzyk ogłaszał ceny usług WSKSiM.

Zgodnie z art. 4 pkt. 1a) lit. c) u.r.t.  nadawca społeczny nie może nadawać reklam lub 
telesprzedaży  oraz  sponsorowanych  audycji  lub  innych  sponsorowanych  przekazów. 
Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 u.r.t. „Reklamy powinny być wyraźnie wyodrębnione w programie 
i  oznaczone w sposób niebudzący wątpliwości,  że są reklamami i  nie pochodzą od nadawcy”. 
Jednocześnie przepis art. 16c u.r.t. stanowi, że „zakazane jest nadawanie reklamy ukrytej”.  Nie 
ulega  wątpliwości,  że  wymienione  powyżej  przekazy  są  przykładami  „przekazów, 
niepochodzących od nadawcy, zmierzających do promocji sprzedaży albo innych form korzystania 
z  towarów lub  usług”,  a  także  „przedstawiania  w audycji  towarów,  usług,  nazwy,  firmy,  znaku 
towarowego  lub  działalności  przedsiębiorcy  będącego  producentem  towaru  lub  świadczącego 
usługi”,  a  zamiarem  nadawcy,  związanym  z  uzyskaniem  korzyści,  jest  osiągnięcie  skutku 
reklamowego,  przy  czym możliwe  jest  jednocześnie  wprowadzenie  publiczności  w błąd co  do 
charakteru przekazu. Tym samym przekazy te mają jednoznacznie charakter reklam i reklam 
ukrytych. 

Ponadto przekazy emitowane na antenie „Radia Maryja” propagują działania sprzeczne z 
prawem – w czasie trwania audycji publiczność jest zachęcana do wzięcia udziału w publicznych 
zbiórkach ofiar, z przeznaczeniem zebranych środków na finansowanie działania telewizji „Trwam” 
i  Wyższej  Szkoły  Kultury  Społecznej  i  Medialnej,  wierceń  geotermalnych  prowadzonych  przez 
fundację „Lex Veritatis”, przy czym zbiórki te przeprowadzane są bez wymaganego przez art. 1 
ustawy z 15 marca 1933 roku  o zbiórkach publicznych (Dz.U.  1933.22.162) zezwolenia.  Tym 
samym nadawca, Warszawska Prowincja Redemptorystów, narusza art. 18 ust. 1 u.r.t.



Wymienione wyżej przykłady reklam naruszają również przewidziane art. 16 b ust. 1 pkt 4 
oraz ust. 2 pkt 1 u.r.t.  zakazy: reklamy produktów leczniczych w zakresie regulowanym przez 
ustawę z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533, z 
późn. zm..) oraz  nadawania reklam  nawołujących bezpośrednio małoletnich do nabywania 
produktów lub usług. 

Nie  ulega  wątpliwości,  że  przekazy  dotyczące  produktów  leczniczych  powinny 
podlegać szczególnej kontroli z uwagi na negatywne skutki, jakie może wywołać w tym wypadku 
nierzetelna,  nieobiektywna  informacja  –  lub  wręcz  brak  informacji  -  o  właściwościach  danej 
substancji,  wywoływanych  przez  nią  skutkach  ubocznych,  interakcjach  z  innymi  lekami.  W 
wyszczególnionym powyżej  przekazie  dotyczącym specyfiku  „kudzu  root”  nie  został  wskazany 
również  podmiot  odpowiedzialny,  co  stanowi  naruszenie  §  6  ust.  1  rozporządzenia  Ministra 
Zdrowia z dnia 21 listopada 2008 w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz.U. z 2008 r. Nr 
210, poz. 1327). Przekaz nie zawierał również ostrzeżenia, o którym mowa w § 7 powołanego 
rozporządzenia.

Na  szczególną  uwagę  zasługują  również  reklamy  zachęcające  dzieci  do  nabywania 
miesięcznika  „Anioł  Stróż”.  Mając  na  względzie  ochronę  małoletnich,  ustawodawca  zakazał 
wszelkich  reklam  nawołujących  ich  bezpośrednio  do  nabywania  produktów  lub  usług  (zob. 
uzasadnienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji - druk sejmowy 
nr 2213). Przywołana powyżej treść przekazu nie pozostawia wątpliwości co do jego charakteru i 
adresatów, stanowiąc tym samym naruszenie wymienionego w art. 16 b ust. 2 pkt 1 u.r.t. zakazu.

Z uwagi na  wcześniejsze bezskuteczne upomnienia nadawcy przez Przewodniczącego 
KRRiT w trybie art.  10 ust. 3 u.r.t.  uzasadnione jest wydanie na podstawie art.  10 ust.  4 u.r.t. 
decyzji nakazującej  zaniechanie przez  nadawcę  społecznego  opisanych  powyżej  działań 
naruszających  przepisy  ustawy  oraz  warunki  koncesji,  a  także  nałożenie  na  nadawcę  kary 
pieniężnej w  trybie  art.  53  ust.1  i  2  u.r.t.  Należy  również  podkreślić,  że  z  uwagi  na  rażące 
naruszanie warunków określonych w ustawie i  koncesji,  jakie niewątpliwie zachodzi w tym 
przypadku, a także okoliczność, że nadawca, pomimo wezwania Przewodniczącego KRRiT, nie 
zaprzestał  emitowania  reklam,  tj.  nie  usunął  stanu faktycznego niezgodnego z warunkami 
określonymi w koncesji i ustawie, zachodzą przesłanki cofnięcia koncesji, określone w art. 38 
ust. 1 pkt 2 i 3 u.r.t.

Proszę  o  rozpatrzenie  niniejszego  wniosku  w  trybie  wynikającym  z  obowiązujących 
przepisów  postępowania  administracyjnego,  w  przeciwnym  wypadku  zastrzegam,  iż  zostanie 
skierowana skarga na bezczynność organu.

/ - /

Zgodnie z otrzymaną prośbą, by skargi w sprawie reklam kierować bezpośrednio do Departamentu 
Reklamy, przekazuję tam od razu kopię pisma.


