
Warszawa, 2011-12-12

Rafał Maszkowski
...
...
tel.: ...
e-mail: rzm@radiomaryja.pl.eu.org

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i 
Telewizji 
Biuro KRRiT - Departament Prezydialny 
Wydział Skarg i Wniosków 
Skwer Ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa 
Polski 9 
01-015 WARSZAWA

SKARGA

Na  podstawie  art.  227  ustawy  z  dnia  14  czerwca  1960  roku  Kodeks  postępowania 
administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071) wnoszę skargę na działania Warszawskiej 
Prowincji  Redemptorystów  jako  nadawcy  społecznego  programu  „Radio  Maryja”, 
naruszające przepisy art. 16 ust. 1, art. 16 b ust. 1 pkt 4 oraz ust. 2 pkt 1, art. 16 c oraz art. 18 
ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 
2531-tj.  ze zm.;  dalej:  u.r.t.),  a także  warunki koncesji nr  003/K/2008-R z 9 maja  2008 roku 
poprzez  nadawanie  reklam,  reklam  ukrytych  oraz  sponsorowanych  audycji.  Ten  sam 
nadawca narusza również prawo karne ogłaszając zbiórki publiczne nie mające zezwolenia, co 
narusza przepis art. 56 par. 1 kodeksu wykroczeń. Dyrektor Radia Maryja był już ukarany grzywną 
za nadawanie takich ogłoszeń.

Jednocześnie wnoszę o:
1. wydanie - na podstawie art. 10 ust. 4 - decyzji nakazującej zaniechanie przez nadawcę 

społecznego,  Warszawską  Prowincję  Redemptorystów  (nadawcę  programu  „Radio 
Maryja”), działań naruszających przepisy art. 16 ust. 1, art. 16c i art. 18 ust. 1 u.r.t., warunki 
koncesji nr 003/K/2008-R z 9 maja 2008 roku oraz art. 56 par. 1 kw;

2. nałożenie na nadawcę kary pieniężnej w trybie art. 53 ust.1 i 2 u.r.t.

ewentualnie:
3. na podstawie art. 38 ust.1 pkt. 2 i 3 u.r.t.  cofnięcie koncesji nr 003/K/2008-R z 9 maja 

2008  roku  z  uwagi  na  rażące  naruszenie  przez  nadawcę  społecznego,  Warszawską 
Prowincję Redemptorystów, warunków określonych w ustawie i koncesji.

Strona 1 z 4



UZASADNIENIE

Warszawska Prowincja Redemptorystów, zgodnie z koncesją nr 003/K/2008-R z 9 maja 2008 roku 
posiada status nadawcy społecznego, uprawnionego do nadawania programu pod nazwą „Radio 
Maryja”.  Mimo  dotychczasowych  upomnień  rozgłośnia  ta  nadal  nadaje  reklamy.  Poniżej 
przedstawiam wybór reklam z 3 i 4 grudnia 2011 r.

3  grudnia  zaczął  się  na  falach  Radia  Maryja  w  trakcie  nadawania  stałej  reklamy  „Naszego 
Dziennika” (SPES sp.  z  o.o.),  a  za  chwilę,  o godz.  00:12,  została  nadana inna dobrze znana 
reklama, w której  na początku wykorzystano nagrania głosu Jana Pawła II,  potem o. Tadeusz 
Rydzyk mówi w niej: „Media – radio, prasa, telewizja, Internet ...” i zachęca do uczestnictwa w 
nielegalnej zbiórce publicznej, za którą był w tym roku ukarany. Po godz. 9, w czasie relacji ze 
spotkania zorganizowanego przez Radio Maryja, pojawiały się wielokrotnie przekazy reklamowe:

09:42 o. Dariusz Drążek reklamował fundację Nasza Przyszłość, fundację Lux Veritatis, telefonię 
„W  naszej  rodzinie”  (Polskie  Sieci  Cyfrowe),  miesięcznik  „W  Naszej  Rodzinie”  (fund.  Nasza 
Przyszłość). O 09:50 mówił wręcz o tym, że „można nabyć” towary sprzedawane przez fundacje.

10:33 o. D. Drążek i Jadwiga X z fundacji Lux Veritatis mówili o sprzedaży zestawów do odbioru 
telewizji satelitarnej wymieniając markę i model sprzedawanego urządzenia (Ferguson Ariva 120 
Combo). D. Drążek zachwalał również ponownie sieć komórkową firmy PSC, obie fundacje, markę 
„Toruńskie pierniki” (zastrzeżoną w Urzędzie Patentowym przez Fabrykę Cukierniczą „Kopernik” 
S.A.) oraz SKOK Stefczyka. Małgorzata X z telefonii  „W naszej rodzinie” reklamowała usługi tę 
telefonię:  „można  nabyć  na  naszym  stoisku  startery  i  zdrapki  okolicznościowe”,  „mamy  pełny 
zakres usług”. O. Piotr Dettlaff dodał: „zachęcamy państwa do zapoznania się z ofertą tej telefonii 
komórkowej”.

10:39 O. Benedykt Cisoń reklamował przedsięwzięcia komercyjen fundacji Luv Veritatis: Centrum 
Polonia in Tertio Millenio, Telewizję Trwam, geotermię i przyszłe usługi z nią związane, o 10:42 
mówił jeszcze gdzie można kupić kasety z nagraniami – w namiotach fundacji Nasza Przyszłość.

10:57 O. D. Drążek i o. Tadeusz Rydzyk reklamowali fundację Lux Veritatis i sprzedawane przez 
nią  książki,  następnie  o.  Drążek  i  pracownik  fundacji  Nasza  Przyszłość  Marek  Kropiwnicki 
reklamował towary tej  fundacji,  np.  „ten album można zamówić w fundacji  Nasza Przyszłość”, 
„miesięcznik  «W  Naszej  Rodzinie» (...)  dla  wszystkich  którzy  kupią  numer  grudniowy 
dołanczamy(!) coś dla ciała, przepisy kulinarne”.

11:45 O. D. Drążek ponownie reklamował towary sprzedawane przez fund. Nasza Przyszłość i 
fund. Lux Veritatis, w tym zestawy do odbioru telewizji satelitarnej, oraz SKOK Stefczyka. Joanna 
X ze SKOK-u Stefczyka mówiła, że udziela informacji nt. oferty SKOK-u oraz sprzedaje startery 
telefonii „W naszej rodzinie” (PSC).

14:28  O.  T.  Rydzyk  reklamował  sprzedaż  płyt  przez  swoją  fundację  Nasza  Przyszłość  oraz 
Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej należącą do innej jego fundacji – fund. Lux Veritatis. 
O. Rydzyk dziękował również za pieniądze przekazane w wyniki nielegalnej zbiórki publicznej i 
zachęcał do ich dalszego przekazywania: „zapraszamy wielu ludzi żeby wspierali uczelnię, właśnie 

Strona 2 z 4



uczelnię  wspierać”.  O.  Rydzyk  został  w  styczniu  ukarany  grzywną  za  ogłaszanie  nie 
zarejestrowanych zbiórek przez Sąd Rejonowy w Toruniu.  Orzeczenie zostało potwierdzone w 
czerwcu przez Sąd Okręgowy w Toruniu i obecnie jest w trakcie egzekucji.

18:44  O.  T.  Rydzyk  ponownie  zachęcał  do  udziału  w nielegalnej  zbiórce  publicznej  na  rzecz 
fundacji Lux Veritatis.

Już po relacji ze spotkania były nadawane inne reklamy:

20:54 Stała reklama tygodnika „Źródło” nagrywana przez prof. Janusza Kaweckiego.

22:20 O. Grzegorz Moj zachęcał do zapoznania się z ofertą sieci „W naszej rodzinie” (PSC).

22:34 Zachęta do oglądania komercyjnej Telewizji Trwam.

4 grudnia również było nadawanych wiele reklam:

01:28 O. B. Cisoń zachęcał do kupowania płyt od fundacji Nasza Przyszłość T. Rydzyka oraz w 
księgarni  „Naszego Dziennika” (SPES sp.  z o.o.).  Nie podał telefonu, ale o 01:33 nie miał  nic 
przeciwko  temu  żeby telefon  do  fund.  Nasza  Przyszłość  podała  słuchaczka,  pozwolił  również 
ogłosić jej informację o katalogu „Splendor” księgarni wysyłkowej fundacji Nasza Przyszłość.

18:33  O.  T.  Rydzyk w audycji  „By  odnowić  oblicze ziemi”  zachęcał  do oglądania  komercyjnej 
Telewizji Trwam, która należy do jego fundacji Lux Veritatis. O 18:43 reklamował przedsięwzięcia 
tej fundacji – geotermię i WSKSiM: „u nas najtaniej jest po 1700 zł za semestr i jest [za] 1900 zł 
informatyka. Gdzie takie studia [tak] tanio dostaniemy”. Zachęcał również do udziału w nielegalnej 
zbiórce publicznej  na  stypendia  dla  uczniów tej  szkoły.  Od 18:57 do 19:02  reklamował  „Nasz 
Dziennik” (SPES sp. z o.o.) i księgarnię wysyłkową swojej fundacji Nasza Przyszłość, włącznie z 
jej katalogiem pn. „Splendor”.

21:42 Została nadana stała (nadawana ok. 9 razy dziennie) reklama „Naszego Dziennika” (SPES 
sp. z o.o.).

23:06  O.  T.  Rydzyk  reklamował  swoją  fundację  Lux  Veritatis  i  jej  wiercenia  geotermalne,  a 
następnie zachęcał do kupna płyt z programami Radia Maryja sprzedawanych przez ww. fundację.

Wymienione przekazy reklamowe to tylko wybór. Przesłuchanie całości programu z tych dwóch dni 
z pewnością ujawniłoby ich wiele więcej. W razie potrzeby mogę zaoferować własne nagrania tych 
audycji. Moje nagrania z 2009 r. służyły już jako dowód w procesie prowadzonym o wykroczenie, a 
dotyczącym nielegalnych zbiórek pieniędzy stale ogłaszanych na antenie.

Zgodnie z art. 4 pkt. 1a) lit. c) u.r.t.  nadawca społeczny nie może nadawać reklam lub 
telesprzedaży  oraz  sponsorowanych  audycji  lub  innych  sponsorowanych  przekazów. 
Ponadto, zgodnie z art. 16 ust. 1 u.r.t. „Reklamy powinny być wyraźnie wyodrębnione w programie 
i  oznaczone w sposób niebudzący wątpliwości,  że są reklamami i nie pochodzą od nadawcy”. 
Jednocześnie przepis art. 16c u.r.t. stanowi, że „zakazane jest nadawanie reklamy ukrytej”.  Nie 

Strona 3 z 4



ulega  wątpliwości,  że  wymienione  powyżej  przekazy  są  przykładami  „przekazów, 
niepochodzących od nadawcy, zmierzających do promocji sprzedaży albo innych form korzystania 
z  towarów lub usług”,  a  także „przedstawiania  w audycji  towarów,  usług,  nazwy,  firmy,  znaku 
towarowego  lub  działalności  przedsiębiorcy  będącego  producentem  towaru  lub  świadczącego 
usługi”,  a  zamiarem  nadawcy,  związanym  z  uzyskaniem  korzyści,  jest  osiągnięcie  skutku 
reklamowego,  przy  czym możliwe  jest  jednocześnie  wprowadzenie  publiczności  w błąd co do 
charakteru przekazu. Tym samym przekazy te mają jednoznacznie charakter reklam i reklam 
ukrytych. 

Z uwagi na wcześniejsze bezskuteczne upomnienia nadawcy przez Przewodniczącego 
KRRiT w trybie art. 10 ust. 3 u.r.t.  uzasadnione jest wydanie na podstawie art.  10 ust.  4 u.r.t. 
decyzji nakazującej  zaniechanie przez  nadawcę  społecznego  opisanych  powyżej  działań 
naruszających  przepisy  ustawy  oraz  warunki  koncesji,  a  także  nałożenie  na  nadawcę  kary 
pieniężnej w  trybie  art.  53  ust.1  i  2  u.r.t.  Należy  również  podkreślić,  że  z  uwagi  na  rażące 
naruszanie warunków określonych w ustawie i  koncesji,  jakie niewątpliwie zachodzi w tym 
przypadku, a także okoliczność, że nadawca, pomimo wezwania Przewodniczącego KRRiT, nie 
zaprzestał  emitowania  reklam,  tj.  nie usunął stanu faktycznego niezgodnego z warunkami 
określonymi w koncesji i ustawie, zachodzą przesłanki cofnięcia koncesji, określone w art. 38 
ust. 1 pkt 2 i 3 u.r.t.

/ -  /
Rafał Maszkowski

Strona 4 z 4


